A hungarikum különleges, egyedi, jellegzetes, csak Magyarországra jellemző dolog, amelyről a magyarok ismertek a világban. A magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény, (ami 2012. július 1-el lépett hatályba) pontosan meghatározza, hogy mi is számít hungarikumnak.
Hungarikum:
gyűjtőfogalom, amely egységes osztályozási, besorolási és nyilvántartási rendszerben olyan megkülönböztetésre, kiemelésre méltó értéket jelöl, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével és minőségével a magyarság csúcsteljesítménye,
ga) amelyet belföldön és külföldön egyaránt a magyarság eredményeként, kiemelt értékeként tartanak számon, vagy
gb) amely védett természeti értékek, vagy
gc) amely kiváló nemzeti termék, vagy
gd) amelyet az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározottak szerint végzett egyedi értékelés eredményeként a Hungarikum Bizottság (a továbbiakban: HB) hungarikummá minősít, vagy amely e törvény erejénél fogva hungarikumnak minősül;
A hungarikum nem magyar találmány. A legtöbb nemzet gyűjti az önazonosságához kapcsolódó anyagokat, amelyet patriotikumnak neveznek. Ennek megfelelően az érintett nemzetek vonatkozásában lehet szó például polonikumról, germanikumról, italikumról.
Magyarországon a besorolást sokáig külön nem szabályozták, ezért két megközelítés alapján lehetett hungarikumnak tekinteni valamit. Az egyik szerint a nem magyarok, mit gondolnak magyarnak, illetve a magyarok mit gondolnak a sajátjuknak, a rájuk jellemző kizárólagosan magyar vonatkozású terméknek, jelenségnek, eredménynek stb. Továbbá vannak világszerte közismert hungarikumok, melyekkel azonosítják a magyarokat, ilyen például a gulyás és a csárdás. /forrás: www.wikipedia.hu/
Az Európai Unióban a nyolcvanas évek végétől vált törekvéssé, hogy egyes termékek kizárólag rájuk jellemző, helyi sajátosságai külön hangsúlyt kapjanak az öreg kontinens egyre szélesebb nemzetközi piacán. A regionális vagy nemzeti sajátosságok hangsúlyozása nemcsak a termékek előállítóinak helyzetét javító marketingfogás, hanem a fogyasztók érdekeit is szolgálja, hiszen a vásárló így könnyebben meg tudja különböztetni a magas minőséget képviselő, egyedi karakterű árut a globális tömegtermékektől. /forrás: www.mngsz.com/
Folytatás ... a Hungarikumok védelmének előzményei pont alatt.
|